W II półroczu bieżącego roku szkolnego nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego program „ZŁOTE SZKOŁY NBP”. Przedsięwzięcie skierowane zostało do uczniów klasy 7.i 8. , a jego głównym celem było przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów, rozbudzanie postaw przedsiębiorczych i prospołecznych, propagowanie idei przedsiębiorczości oraz rozwijanie świadomości ekonomicznej u młodych ludzi, którzy stoją u progu dorosłości. Koordynatorami projektu zostały p. Beata Majewska i p. Agnieszka Kijak. Tegoroczna edycja programu odbywa się pod hasłem: „Giganci finansów osobistych”.
W ramach projektu należało wykonać trzy zadania:
1) Zadanie: „Spotkanie z ekspertem”;
2) Zadanie: „Lekcja z ekonomią”;
3) Zadanie: „Debata szkolna”.
Zadanie 1
Spotkanie z ekspertem odbyło się w naszej szkole 26.03.2021r. Oparte zostało na autorskiej prezentacji ks. dr inż. Tomasza Janika pt. „Za swoje czy za cudze?”, w której poruszone zostały takie zagadnienia jak: źródła finansowania (czyli co robimy, gdy potrzebujemy lub chcemy nabyć jakąś rzecz), budżet domowy (skąd mamy pieniądze), problem zwrotu zadłużenia, budowanie na kredyt, niebezpieczeństwa życia na kredyt, życie ponad stan, bankructwo czyli upadłość konsumencka. W spotkaniu wzięły udział klasa 7 (w formie on-line) oraz klasa 8 (w szkole).
Zadanie 2
W ramach lekcji ekonomii odbyły się dwa spotkania. Jedno z nich, przeprowadzone przez p. B. Bawolską przybliżyło „ Gigantom” wiedzę z zakresu praw konsumenckich, pozwoliło poznać instytucje chroniące konsumenta. Prowadząca wyjaśniła czym jest RRSO, rękojmia, gwarancja, przedstawiła formy manipulacji podejmowane przez sprzedających – m.in. kredyt 0 %. Podjęta dyskusja na temat zakupów w sieci, pozwoliła na opracowanie bezpiecznych form finalizowania tychże.
Zadanie 3
W piątek 23.04.2021r. w naszej szkole miała miejsce debata, której moderatorem była p. Beata Majewska. Pod jej przewodnictwem uczniowie klasy 8. dyskutowali na podane tematy:
1. Oszczędzanie jak oddychanie. Konieczność czy wybór?
2. Bezpieczeństwo vs. wygoda. Zakupy przez Internet czy w sklepie?
3. Na czarną godzinę . W banku czy do skarpety?
4. Ekonomia domeną bankowców? Tak czy nie?
5. Wykaż się sprytem. Karta kredytowa czy limitowa?
Dyskusja była bardzo ożywiona. Uczniowie podzieleni na dwie drużyny wysuwali ciekawe argumenty poparte z życia wziętymi przykładami. Wypowiedzi były przemyślane pod względem merytorycznym i trafiały w sedno przedstawionych zagadnień. Z pewnością wiedza przyswojona podczas tej debaty pozostanie z uczniami na długi czas.
Podsumowując udział szkoły w programie należy podkreślić, że podjęte działania spotkały się z pozytywnym przyjęciem zarówno wśród uczniów, jak i rodziców. Zagadnienia dot. ekonomii zostały przestawione w atrakcyjnej formie, co sprawiło, że wiedza, jaką posiedli uczniowie będzie procentować w przyszłości.