To była najbardziej wyczekiwana noc tego roku. Podekscytowanie towarzyszyło nam od samego rana, by o godzinie 20:00 sięgnąć zenitu. Przygotowani na doskonałą zabawę spakowaliśmy niezbędny ekwipunek i niecierpliwie domagaliśmy się rozpoczęcia FINAŁU ZAJĘĆ PROJEKTOWYCH – NAUKOWA EKSPEDYCJA W GMINIE BOCHNIA. Wiedzieliśmy , że tego wieczoru nasze umiejętności będą wystawione na próbę. Tym niecierpliwiej na nie czekaliśmy.
Uczniowie, uczestniczący w zajęciach projektowych pod przykrywką tajemnicy, opracowali misterny plan, który zakładał rozwiązywanie zadań naukowych ukrytych w 9. Escape Roomach. Te, współcześnie bardzo modne słowa rozgrzały naszą wyobraźnię i zmotywowały do działania. A zadania wcale nie były łatwe. Podzieliliśmy się na dwuosobowe drużyny i ruszyliśmy. Najpierw :
Escape Room nr 1
Światło UV rekwizyty: latarki UV, pisak UV, zwykłe latarki, szukamy baterii do latarki. Trudność polega na tym , że tylko jedna z latarek umożliwia odczytanie napisanego pisakiem UV tekstu.
Escape Room nr 2
Szacowanie ciężaru: rekwizyty 10 worków jednakowej wielkości napełnionych różnymi substancjami: pióra, styropian, kasza, piasek, gwoździe, groch itp. Szukamy dwóch jednakowych ciężarów, które musimy oszacować za pomocą wyczucia rąk. Następnie układamy je w kolejności od najcięższego do najlżejszego.
Escape Room nr 3
Obwód elektryczny: rekwizyty: kabelki, żarówka, bateria, izolacja. Szukamy żarówki i instrukcji aby samodzielnie wykonać obwód elektryczny. O poprawności zaświadczy zapalona żarówka. Zadaniem dodatkowym jest prawidłowe złożenie obwodu elektrycznego składającego się z 4 ziemniaków, kabelków, monet, wkrętów i diody. Asystent prezentuje (2 min) zdjęcie prawidłowo wykonanego zadania. Jeżeli uczestnicy wykonają je poprawnie odzyskują czas (5min).
Escape Room nr 4
Energia wiatru: rekwizyty: 2 skrzynie, 2 kłódki, 2 klucze, magnes, konstrukcja bez wiatraka, wiatrak, balony. Należy uruchomić wiatrak za pomocą powietrza, o czym zaświadczy zapalona dioda zapalamy diodę. Wiatrak ukryty jest w zamkniętej na kłódkę w jednej z dwóch skrzyń. Należy odszukać kluczyk przy pomocy magnesu. W skrzyniach znajduje się balon i wiatrak. Wiatrak uruchomi się po wypuszczeniu powietrza z balona.
Escape Room nr 5:
Objętość, rekwizyty: pomarańcze, jabłka, naczynia do mierzenia objętości, sokowirówka, woda, kubeczki do napojów. Szukamy przepisów określonych w % do sporządzenia soku, napoju i nektaru. Mierzymy objętości, określamy proporcje.
Escape Room nr 6
Świat zmysłów: rekwizyty: pudełko, komputer, płyty, owoce….Zmysły zebranie liter UMAMI złudzenia optyczne wyświetlane na komputerze
Escape Room nr 7
Woda i magnes: rekwizyty: szklane naczynia w różnych kształtach: szerokie płaskie (woda i jabłko), wysokie wąskie (ping pong), okrągłe (piórko), kwadratowe (gwóźdź i woda). Należy z nich wszystko wyjąć nie wkładając do środka rąk. Magnes i lejek są rekwizytami, które należy odszukać i użyć.
Escape Room nr 8
Labirynt zagadek: rekwizyty: zapałki i monety wielkoformatowe. Zapałki i pieniądze szukamy jednej zapałki, którą wskazuje igła magnetyczna kompasu i umieszczamy ją w wyznaczonym miejscu.
Escape Room nr 9
,,Matematyczny boom-room’’
Po tak ekscytujących przeżyciach można by sądzić, że szybko zaśniemy… nic bardziej mylnego. Późna noc stała się okazją do wspólnych rozmów, opowieści, gier planszowych czy seansów filmowych. Cisza nastała dopiero ok. 3 nad ranem.
To był naprawdę dobrze spędzony czas. Przygotowane zadania były ciekawe i rozwijające naszą spostrzegawczość. Należy pamiętać, że owo przedsięwzięcie to solidna i rzetelna praca oraz zaangażowanie uczniów uczestniczących w matematyczno – przyrodniczym projekcie , a także p. Agnieszki Drabik – opiekuna projektu. Dziękujemy za niezapomniane wrażenia.